Om man är e-handlare, det vill säga en säljare av varor online, behöver man ett gediget och bra affärssystem som klarar av allt som behövs för att en e-handel ska fungera felfritt. Ett affärssystem till e-handel måste utöver att se till så att e-handeln tar emot ordrar, även göra andra viktiga saker så som:
Spara och ha koll på kunders information, så som leveransadress, betalningssätt, fraktalternativ, namn, telefonnummer, e-postadress och i vissa fall personnummer och kontonummer.
Hålla koll på var i leveransen beställningen är. Exempelvis fortfarande på lagret, håller på att packas, har packats, redo för leverans, har skickats iväg och har ankommit till destination. Affärssystemet måste också hålla koll på ifall beställningen har skickats tillbaka och att kunden då får sina pengar tillbaka.
Hålla koll på lönehantering, vilka av de anställda som ska ha vad i lön och att de får sin lön.
Hålla koll på lagersaldo på alla varor som e-handeln säljer och meddela om det börjar bli brist på en vara, så att det kan beställas in fler exemplar av den varan.
Det är alltså en hel del som ett affärssystem till e-handel måste hantera, och det är bra då det underlättar för alla på företaget.